Színes, változatos programok…
A székesfehérvári „10millió fa” Kft-től a napokban megérkezett az öko-csomagunk, ugyanis fákat, s az ültetésükhöz szükséges támrudakat, valamint zsákos komposztot is kapott iskolánk. Nagyon örültünk ennek a tavaszi ajándéknak, melyet a felnőttek segítségével a 8.osztályosok ültettek el.
Àprilis 5-én megtartottuk soron következő bàzisintèzmènyi programunkat, melyen a matematikaoktatàst is segìtő Plickers program alkalmazàsàt mutatta be Pasztóhy-Baranyai Katalin kolléganőnk a 7.osztályosok közreműködésével.Köszönjük szèpen az új módszer bemutatását!
Rèszt vettünk a Gárdonyi Géza Művelődèsi Hàz és Könyvtár àltal szervezett XXI. Óperenciás Fejèr megyei mesemondó versenyen. Tili Tirza Napsugár ès Nèmeth Krisztián 5. osztàlyos tanulók remekül szerepeltek, ugyanis Tirza elismerő oklevelet kapott, Krisztiàn pedig bejutott döntőbe. A néhány nappal később megrendezésre került döntőn Krisztián I. helyezèst èrt el. Nagyon ügyes volt, èlvezetesen adta elő a jól begyakorolt mesèt. Krisztiánt a versenyre Cseténé Szabados Amrita tanárnő készítette fel, szívből gratulálunk ehhez a kitűnő helyezéshez!
Ismét örömhír! Csete Natália 6.osztályos tanuló a Bendegúz Akadémia tudásbajnokságán történelem tantárgyból arany fokozatot nyert el, melyhez szívből gratulálunk! A versenyre felkészítette Hári Gyula tanár úr.
A Nemzeti Kulturális Alap Màrai-programjànak köszönhetően iskolai könyvtárunk sok szèp könyvvel bővült kicsik és nagyok örömére. Köszönjük szèpen!
A DENSO Gyártó Kft. 400 000 Forinttal segítette projektorbeszerzésünket, így már elmondhatjuk, hogy minden tantermünk IKT eszközzel felszerelt. Hálásan köszönjük a segítségüket, mellyel nagy örömet okoztak iskolánk közösségének!
A Curie országos versenyre való terepbejàráskor a Nàdor-csatorna lehetsèges szennyezőforrásait vizsgálta Kovács Lili, Vizi Zsófia és Fister Bálint 7.osztályos tanuló Àcs Miklós tanàr bàcsival. A vizes élőhelyeket is tanulmányozták a 6.osztályosokkal egy kora reggel a közeli Sárréten.
Iskolánk 4.osztályos tanulói tanulmányi kiránduláson vettek részt, melynek keretén belül megtekintették a Zirci Ciszterci Apátságot, valamint Bakonybélben a Pannon Csillagdát. A színvonalas programról élménnyel és tudással tértek haza a gyerekek. Köszönjük a szülők segítségét a program megvalósításához! A kirándulást szervezte Kovácsné Geiger Andrea tanítónő.
Örömmel tájékoztatjuk Önöket, hogy az ebben a tanévben benyújtott Ökoiskola cím pályázatukat az Ökoiskola Értékelő Bizottság támogatásra javasolta, és ezzel intézményünk ismét elnyerte az Ökoiskola címet, mely használatára 2025. augusztus 31-ig vagyunk jogosultak. A címátadó ünnepséget Budapesten tartották, melyen Lengyel Valéria igazgatóhelyettes asszony képviselte iskolánkat.
Kik kaphatják ezt az elismerést?
„A Cím viselésével Hazánk, Magyarország és a Kárpát-medence természeti örökségének védelme, a fenntarthatóságra nevelés egész intézményes megközelítése melletti elköteleződésüket nyilvánítják ki. Az Ökoiskola, és kiemelten az Örökös Ökoiskola cím elismerése annak a pedagógiai és intézményvezetési folyamatnak, melynek eredményeképpen tanulóik számára természetessé válik az egészség- és környezettudatos életmód, az igazságos társadalmi berendezkedés iránti igény, továbbá a globális és lokális kihívások iránti nyitottság, valamint aktívan tudnak tenni a felismert problémák megoldásáért. Az iskolában megszerzett tudást és értékrendet a tanulók családjuk vagy tágabb környezetük felé is közvetíthetik.”
Intézményvezetői (magasabb vezetői) pályázat
Az intézményvezetői pályázati kiírásra egy pályázat érkezett. Az iskolára vonatkozó vezetési programot az alábbiakban olvashatják a kedves érdeklődők.
Intézményvezetői (magasabb vezetői) pályázat
Cseténé Szabados Amrita Teresa
Csóri Mátyás Király Általános Iskola, 2022.
2
„Senki sem – köztük én sem – teszünk soha nagy dolgokat.
De mindannyian képesek vagyunk véghezvinni apró cselekedeteket.
Nagy szeretettel és együtt csodálatos dolgokat tehetünk.”
Kalkuttai Szent Teréz (Teréz anya)
Pályázati motiváció
Mióta csak emlékszem mindig is pedagógus szerettem volna lenni. Édesanyám is ezt a hivatást gyakorolja. Gyermekkoromban sokat játszottam iskolásat, elképzeltem, ahogy tanítok, így aztán a továbbtanulási szándékaimat is ez befolyásolta, egyenes út vezetett a tanítóképző főiskola felé. Pedagógusi pályámat a csóri Mátyás Király Általános Iskola és Községi Könyvtárban kezdtem 2001-ben, de előtte a főiskolai tanítási gyakorlatomat is ebben az intézményben töltöttem. Kisgyermekként én magam is ebbe az iskolába jártam, így az akkor az iskolában tanító pedagógusok és a környezet sem volt ismeretlen számomra. Nagy szeretettel fogadtak és sokat segítettek mentoraim, akkor is, amikor a főiskola utolsó évében, 2001-ben, bejutottam az országos tanítási versenyre, Debrecenbe. Mérhetetlen izgalommal készültem a megmérettetésre és az ott kapott különdíj megerősített abban, hogy jól választottam hivatást. Pár hónap múlva, augusztus 16-án az első osztály osztályfőnökeként nem kis feladatot kaptam: 14 kisgyermek mindennapjait bízták rám. Nem csak írni, olvasni és számolni tanítottam őket, hanem közösséget formáltam a kis csapatból. Ma már felnőtt emberek, többen végeztek főiskolát, egyetemet, jó szakemberek lettek. Aztán nekem is megszületett a kisfiam így egy kis időre elköszöntem az iskolától, viszont magam is iskolapadba ültem és megszereztem a szakvizsgát, valamint a fejlesztőpedagógusi végzettséget. 2006 és 2009 között új munkakörben, fejlesztőpedagógusként dolgoztam. Ekkor fogalmazódott meg bennem az, amit mindig is éreztem, hogy én a tanítás folyamatában is a kihívásokat, a nehézségeket szeretem. Arra gondolok, hogy kihívásnak tekintettem, ha egy gyermek tanulási nehézséggel, magatartási problémával, beilleszkedési nehézséggel küzdött és nekem sikerült ezt megoldanom a megfelelő módszerek megválasztásával. Szakmai háttérmunkával segítettem munkatársaimat. 2009-ben megszületett kislányom, így egy rövid ideig kiestem az iskolai életből. Azonban 2012-ben az akkori igazgatónő nyugdíjba vonulása miatt megpályáztam a megüresedő álláshelyet és sikeresen meg is nyertem a magasabb vezetői beosztást. Azóta vagyok a csóri iskola vezetője, lassan 10 éve. Már gyermekkorom óta érzem magamban a vezetői vénát, hiszen mindig én voltam az osztályfelelős, később a főiskolán a csoportfelelős, tehát nem ijedtem meg az új kihívástól. Kezdetben teljesen új feladatokkal, új felületekkel kellett megismerkednem. A munkámat teljes elhivatottsággal, kitartóan, nagy munkabírással végeztem. Igyekeztem
3
körültekintően, mások jó tanácsait meghallgatva, saját megérzéseimre hallgatva, jó vezető lenni. A közel 10 éve megkezdett munkát szeretném a továbbiakban folytatni, ezért nyújtom be pályázatom magasabb vezetői beosztás betöltésére.
1. Az intézmény bemutatása
Az intézmény Csóron, Székesfehérvár és Várpalota között, az előbbitől 13, az utóbbitól 9 km-re található. Csór Veszprém és Fejér megye határán fekszik, közigazgatási szempontból Fejér megyéhez tartozik, 1930 fő lakója van.
2006 őszén nagy változás állt be a település életében, ugyanis megépült a községet elkerülő 8-as sz. főút. Így nyugodtabb lett a település élete, biztonságosabbá vált a közlekedés. Csór települést északról a Bakony, délről a Sárrét határolja változatos domborzati formát adva a településnek. A régi időkben a Baglyas és Iszka településrészeken szőlőtermesztéssel foglalkoztak az itt élők.
Az iskola székhelye Csór település központjában található, telephelye pedig a Magyar utca 12 sz. alatt. Az iskola azért van 2 épületben, mert az államosítás előtt az egyik a katolikus, a másik a református iskola volt. Érdekességként említem, hogy a katolikus iskola építését az egyik ükapám kezdeményezte. Számomra nagyon megható abba belegondolni, hogy őseimnek is fontos volt a gyermekek nevelése, oktatása és ezért tudtak tenni is. A forráskutatások szerint 1770-ben már mind a katolikusoknak, mind a reformátusoknak volt iskolája, mert két iskolamester is volt a faluban. Sajnálatos módon egy tűzvész miatt a település történelmi múltját is tartalmazó iratok elvesztek, ezért kevés anyagunk van azokból az időkből.
Saját tornatermünk nincs, ezért a testnevelés órákat a községi sportcsarnokban tartjuk, az ebédlő pedig az önkormányzat épületében található.
Iskolánk 1994-ben vette fel a Mátyás Király Általános Iskola nevet az akkori igazgató kezdeményezésére, annak emlékére, hogy Mátyás király Csór településen járt. Ezt iskolánk falán egy emléktábla is őrzi és ezt minden évben megünnepeljük a Mátyás király napok rendezvénysorozattal, melynek záró részeként az ún. Műsoros estre iskolánk tanulói és nevelői színvonalas műsorokkal, előadásokkal készülnek. Szintén az ünnepi napok keretén belül kerül sor a Mátyás Király Általános Iskola Díszpolgára cím átadására is, melyet a nevelőtestület ítél oda annak, akiről úgy gondolja, hogy a gyermekek mindennapjaiért, fejlődéséért sokat tett. Ez egyfajta erkölcsi elismerés.
4
Miután 90-es évek végén a fenntartó önkormányzat az akkori nevelőtestület és vezető kérésére módosította az iskola alapító okiratát és az iskolához csatolta a község könyvtárát, így az iskola hivatalos neve Mátyás Király Általános Iskola és Községi Könyvtár lett.
2013-ban iskolánk új fenntartója a KLIK lett és akkor kapta a mostani, a Csóri Mátyás Király Általános Iskola nevet.
2. Helyzetelemzés
2.1.Általános adatok
Az iskola neve: Csóri Mátyás Király Általános Iskola
OM: 030114
Címe, székhelye: 8041 Csór Fő tér 1.
Telephely: 8041 Csór Magyar utca 12.
Telefonszám: 22/599-551
Típusa: Általános tantervű, 8 évfolyammal működő általános iskola.
Honlap: www.csoriiskola.hu
Fenntartó és működtető: Székesfehérvári Tankerületi Központ (FA kód: 072023)
A Fő téri iskolaépület hasznos alapterülete: 362,13 nm.
A Magyar utcai iskolaépület hasznos alapterülete: 427,40 nm.
2.2.Tárgyi feltételek
2012-ben, igazgatóvá történt kinevezésem után nagyon hamar felismertem, hogy az iskola mindkét épülete igen elhanyagolt, korszerűtlen, felújításra szorul. A Fő téri iskolában még mosdóhelyiségek sem voltak, a gyerekeknek az udvaron található illemhelyiségekbe kellett kimenniük. Ez sok kellemetlenséggel járt: a gyerekek féltek, hidegben nem öltöztek fel rendesen, az esőről, a szélről nem is beszélve. A nyílászárók nagyon elhasználódtak, gyakran egy nagyobb széllökés is belökte azokat. A fűtést az akkori fenntartó, a Csóri Önkormányzat fa- és szénfűtéssel tudta megoldani, ami újabb kellemetlenségeket okozott, hiszen gyakran hideg épületekbe érkeztünk reggel. 2013-ban fenntartóváltás következett és az állam lépett a helyi önkormányzatok helyébe. Én ennek örültem, hiszen önkormányzati képviselőként láttam és tudtam, hogy a mi településünk bárhogyan is szeretné, de nem tudja fenntartani az iskoláját, elsősorban anyagi erőforrások hiányában. Viszont az önkormányzat partner volt abban, hogy
5
pályázatot nyújtson be az iskolaépületek felújítására, korszerűsítésére. Mindez 2017-ben történt. Egy nyertes TOP-os pályázatnak köszönhetően kezdődhettek is a munkálatok: külső szigetelés, fűtéskorszerűsítés, nyílászáró-csere történt 2018. június és 2019 novembere között 87, 3 millió Forint értékben, valamint akadálymentesítették az épületeket, új mosdóhelyiségek, új tanterem, új fejlesztő szoba, új tanári és könyvtár került kialakításra. Így régi vágyunk is megvalósult és 2019-től a Fő téri épületben az alsó tagozatos, a Magyar utcai épületben a felső tagozatos diákok tanulhatnak. (Addig az 1-3. évfolyam a Fő téren, a 4-8. évfolyam a Magyar utcában tanult.) A felújításokkal egy időben a Fő téri iskola épületén tetőcsere is történt 7 millió Forint értékben, melyet fenntartónk, a Székesfehérvári Tankerületi Központ finanszírozott. 2020-ban sor került mindkét épület villanyhálózatának cseréjére valamint villámvédelem kiépítésére 13 millió Forint értékben, mely szintén a fenntartónk anyagi támogatásából valósult meg. 2021-ben az iskolai alapítványunk segítségével sikerült a Magyar utcai épületünkben egy kis tankonyhát berendeznünk, kicsik és nagyok legnagyobb örömére. Tantermeinket is igyekszünk minden évben fejleszteni, új bútorokkal felszerelni, hogy minél igényesebb környezetben várjuk a gyerekeket. A Fő téri épületben 4 tanterem és egy fejlesztő szoba, a Magyar utcai épületben 5 tanterem és egy szaktanterem található. Mindkét épületben tanári szoba áll a pedagógusok rendelkezésétre, ahol mindennapi munkájukat végezhetik. A felújítások után az iskolai könyvtár a Magyar utcai épületben kapott helyet. A dekorálással, díszítéssel igyekszünk otthonosabbá, barátságosabbá tenni környezetünket.
A Fő téri iskola udvarán 2013-ban elbontattuk a régi és korszerűtlen, balesetveszélyes játszóteret és helyette új fahajót kaptak a tanulók, amelyet azóta is rendszeresen karban tartunk, ellenőrzünk a kötelező előírásoknak megfelelően. Az új játszótér költségeit iskolai alapítványunk támogatta. Az udvarra murvát hozattam, az aszfaltos részre ugróiskola került felfestésre. Még egy kis fűszerkertnek is sikerült helyet találnunk, mely az iskolaudvart színesíti és az ott termelt fűszernövényeket a gyerekek szívesen fogyasztják például limonádé kiegészítőjeként is. Az iskola elé parkolót alakíttattam ki, mert előtte veszélyes volt a közlekedés azon a területen. A régi, korhadt fák helyett újakat ültettünk.
A Magyar utcai épület udvarára aszfaltréteg került az önkormányzat jóvoltából, arra ugróiskolát rajzoltunk, illetve lelkes kollégáim kosárpalánkokat helyeztek el az iskola udvarában található sportpályán. Az egyik kis előkertbe fűszerkertet alakítottunk ki.
Mindkét iskolához ültettünk fákat, melyeket mindig pályázati forrásból vagy felajánlásokból szereztünk be.
6
A pedagógiai munkát segítik pályázaton nyert CD-lejátszók, X-box, laptévé. Minden osztályterem rendelkezik interneteléréssel, az informatika tanteremben okostábla és számítógépek állnak tanulóink rendelkezésére.
Mindig figyelemmel kísérem mindkét épület állapotát, az esetleges javításokat azonnal jelzem a fenntartónak és azon vagyok, hogy azok minél hamarabb megtörténjenek.
Azt gondolom, hogy a felújítások után most már egy modern, igényes, inspiráló környezetben tanulhatnak a gyermekek és taníthatnak pedagógus kollégáim.
2.3. Személyi feltételek
A tantestületben 16 fő pedagógus dolgozik. Ebből 13-an teljes munkaidőben, 3-an óraadói megbízással.( Ezen felül egy kolléganő szülés előtti tartós távolléten van.)
A nem és a kor szerinti eloszlást az alábbi táblázat mutatja:
Életkor
Férfiak
Nők
20-30 éves
31- 40 éves
2 fő
41-50 éves
3 fő
51-60 éves
2 fő
6 fő
60 év felettiek
2 fő
1 fő
A tantestület 2 tagja egyetemet végzett, a többi pedig főiskolát. 3 fő szakvizsgával, 2 fő fejlesztő pedagógusi végzettséggel is rendelkezik. Az alsó tagozaton tanít 7 fő, a felső tagozaton tanítók száma 9 fő. A 13 teljes állású pedagógusból 7-en Ped. I., 6-an Ped. II. fokozatú besorolásban vannak.
Az intézményben alsó és felső tagozatos valamint öko munkaközösség működik, mely saját munkaterv alapján végzi feladatait. A munkaközösségekre jellemző az összetartás, a közös eset – és feladatmegbeszélések.
Képzettségi, továbbképzési mutatók:
A szakos ellátottság 100%-os. A tantestületről elmondható, hogy magas szakmai és módszertani tudással rendelkezik. Az intézmény kiemelt feladatai a tehetséggondozás és a tanulási nehézségekkel küzdő gyermekek felzárkóztatása. A pedagógus kollégák fontosnak tartják saját tudásuk folyamatos fejlesztését illetve új pedagógiai módszerek megismerését,
7
ezért folyamatosan képezik magukat. Az elmúlt 10 évben 2-en végeztek el új műveltségterületi képzést, 2-en szakvizsgáztak, valamint jelenleg tanulmányokat folytat egy kolléganő.
Továbbképzéseken való részvételi mutatók (2020-ig): az intézményünkben aktívan dolgozó pedagógusok összesen 1828 órányi akkreditált képzésen vettek részt. Ezen felül több olyan előadást hallgattak meg, mely nem rendelkezett akkreditációval.
Szervezetünket vizsgálva megállapítható, hogy nagyon rugalmas, mindenki tud és akar alkalmazkodni a változó körülményekhez. Szinte minden esetben magas színvonalú az együttműködési készség és a csapatmunka iránti igény.
A rutin döntések és az operatív intézkedések az illetékes vezetői szinten történnek. Keresztbe döntések, szervezések, intézkedések nincsenek. Szerencsésnek érzem magam, hiszen vezetőtársam mindenben partner: hasonlóan gondolkodunk, mindent meg tudunk beszélni, a jövőt illetően azonosak a céljaink. Mivel a munkabírásunk és precizitásunk is azonos, ezért ösztönzően hatunk egymásra. Emberileg nekem nagyon sokat jelent az ő személye, tudom, hogy mindig számíthatok rá.
A munkaközösség-vezetőkre is mindig számíthatok, a rájuk bízott feladatokat teljes mértékben elvégzik. Örülök annak, hogy nyitottak az új dolgokra, az innovációkra és ezáltal sok hasznos gyakorlat került be iskolai életünkbe. Az ő személyükben sem történt változás az elmúlt években.
Az osztályfőnökök éves terv alapján végzik munkájukat: közösséget építenek különböző programok, kirándulások, témanapok, projektek szervezésével.
A pedagógiai munkát 2021. szeptemberétől 1 fő pedagógiai asszisztens segíti, akit határozott időre vettem fel 2022. júniusáig.
Az iskolai adminisztratív feladatokat 1 fő iskolatitkár végzi, a tisztaságért 2 fő takarítónő, a javításokért pedig 1 fő karbantartó felel. Összeségében az iskolai alkalmazottak száma: 20 fő.
2.3.1. Szervezeti felépítés
A szervezeti felépítés kialakításánál a legfontosabb szempont a hatékony működés. A struktúrából következnek a feladatok, hatáskörök és a felelősségi területek. A kapcsolatrendszernek segíteni kell a kommunikációt, az információ áramlását. A jó munkamegosztás, a dolgozók felhatalmazása erősíti az elkötelezettséget az intézmény iránt. Az iskolai struktúránk háromszintű:
vezetői szint (intézményvezető, intézményvezető-helyettes)
8
középvezetői szint (munkaközösség – vezetők)
pedagógus szint (pedagógusok) és munkatársi szint (NOKS, technikai dolgozók)
Mindenki munkájára szükség van, azonban mindenkinek más a feladata, feladatköre. Ezeket a jogköröket a munkaköri leírásokban rögzítjük, s ismertetjük az alkalmazottakkal. Mivel kis létszámú alkalmazotti testület a miénk, ezért elmondhatom, hogy napi szinten tartjuk a kapcsolatot egymással. Ezen kívül szükség szerint telefonon, internetes csoportban. Értekezleteket félévente, rövidebb megbeszéléseket havi szinten tartunk.
Az alábbi munkaközösségek működnek az iskolánkban:
- alsó tagozatos munkaközösség
- felső tagozatos munkaközösség
- ÖKO munkaközösség
Az intézményvezetői szint felett a tankerületi központi szint található. Rendszeres, korrekt, egymást segítő munkakapcsolat jellemzi. A tankerületi értekezleteken mindig részt veszek, ha valamilyen okból nem tudok, akkor vezetőtársamat bízom meg ezzel a feladattal. A kéréseket, feladatokat igyekszem a legjobb tudásomnak megfelelően, helyes tájékoztatással átadni a tantestületemnek.
2.4. Az intézmény gazdálkodása
Az intézmény nem önállóan gazdálkodó, hanem a fenntartó, a Székesfehérvári Tankerületi Központ biztosítja az iskola finanszírozását. Költségvetésünket a gondos, odafigyelő gazdálkodás jellemzi. Igyekszünk minden olyan lehetőséget megragadni, elsősorban pályázati forrásokat, amelyek segítségével anyagi támogatáshoz jutunk. Szívesen vesszük a szülők, magánszemélyek, más szervezetek, egyesületek segítségét is gyakran élünk is ezekkel a lehetőségekkel.
2.5. Az iskolai alapítvány működése
Iskolánk alapítványa a Mátyás Király Általános Iskola Tanulóiért Tehetséggondozó Alapítvány, mely a támogatók által befizetett összegekből és a felajánlott személyi jövedelemadó 1 %-ból gazdálkodik. Célja, hogy bővítse a diákok elismerési lehetőségeit, támogassa a gyermekek részvételét versenyeken, a szabadidős tevékenységeket és az iskolai
9
munka színvonalasabbá tételét szolgáló eszközök vásárlását, az iskolakezdéshez anyagi támogatást nyújtson. Az alapítványt kuratórium működteti, melynek tagjaiban is változás történt 2019-ben, az akkori elnök betegsége miatt. Az alapítvány által sikerült az elmúlt 5 évben 2 interaktív táblát beszereznünk, idén pedig 2 projektort, de a kültéri játszóparkot, a tankonyhát is az alapítványnak köszönhetjük.
2.6. Diákönkormányzat
Az iskola szervezeti életében hosszú ideje jelen van a diákönkormányzat. Választott vezetőjével, osztályonkénti képviselőkkel jól működő szervezet, mely szervezi a tanulók szabadidős tevékenységét, rendezvényeit, a tanulók jutalmazását. Választott felelős vezetője tagja a szűk körű iskolavezetésnek, folyamatos információcserét biztosít a diákok és a tantestület, illetve a szülői közösség között.
2.7. Az intézmény aktív, működő, külső szakmai kapcsolatrendszerének bemutatása
Külső kapcsolatainkat tekintve kiemeljük intézményünk fenntartóját, a Székesfehérvári Tankerületi Központot, a POK-ot, az iskola alapítványát (Mátyás Király Általános Iskola Tanulóiért Tehetséggondozó Alapítvány), a szülői közösséget, iskolaorvost, védőnőt, Csór Község Önkormányzatát, valamint a helyi civil szervezeteket, nyugdíjas egyesületet. Közösen emlékezünk meg nemzeti ünnepeinkről, hagyományainkról.
A szülői közösségben az osztályokat általában 2 fő választott szülő képviseli. Rendszeresen megbeszélik a szükséges teendőket, tanácsokat, javaslatokat kérnek különböző programokra, illetve lehetőségeikhez mérten segítenek, amiben csak tudnak.
Tanulóink többsége a helyi Csóri Csivitelő Óvodából érkezik hozzánk, ezért fontosnak tartjuk a szoros szakmai kapcsolatot. Ezt erősítve közös programokat, megemlékezéseket, szakmai beszélgetéseket szervezünk. Az október 1-jei idősek világnapját például, melyen a gyerekek műsora után apró ajándékkal, teával, süteménnyel vendégelik meg a szépkorúakat. Az óvodásokat a gyermeknapra is meg szoktuk hívni, ahol apró ajándékokat kapnak ügyességükért. Egészen más típusú közös együttlét az ún. Ovi-suli program, melynek keretében a leendő 1. osztály tanító nénije tart az iskolában különböző foglalkozásokat az iskolaérett, beiskolázás előtt álló óvodásoknak. Mindezt azért, hogy a gyerekek és a szülők megismerkedjenek az iskolával, a tanító nénivel. 2016 decemberében együttműködési megállapodást is kötött a két intézmény.
10
Fontosnak tartjuk megemlíteni, hogy lengyel kapcsolataink lévén iskolánk már 2010 óta ápol testvériskolai kapcsolatokat a lengyelországi Czernichów település iskolájával. Ez egy nagyszerű alkalom arra, hogy megismerjük egymás kultúráját, hagyományait, gasztronómiáját és szép helyekre is eljussanak mindkét iskola diákjai. Az iskolában lengyel nyelvet is lehet tanulni anyanyelvi tanártól, mivel a Lengyel Nemzetiségi Nyelvoktató Iskola partnere vagyunk. Így a lengyelországi látogatások jó alkalmat teremtenek a nyelvgyakorlásra is.
A környező iskolákkal is szívesen működünk együtt, erre jó példa a Határtalanul program keretében szervezett erdélyi kirándulásunk, melyen a Sárszentmihályi Zichy Jenő Általános Iskola tanulóival és pedagógusaival közösen vettünk részt.
Jó szakmai kapcsolatokat ápolunk a Beszédjavító Intézettel és az Arany János Óvoda, Általános Iskola, Speciális Szakiskola és EGYMI pedagógusaival is, az utóbbi intézménnyel 2019 decemberében együttműködési megállapodást kötöttünk, hiszen több éves szoros szakmai kapcsolat van a két intézmény között. Utazó gyógypedagógusaik nemcsak heti rendszerességgel fejlesztik SNI -tanulóinkat, hanem a pedagóguskollégák között kölcsönös szakmai, segítő viszony van. Alsó- és felső tagozatos óratervekkel segítettük pályázati munkájukat, valamint a tehetséggondozásra vonatkozóan részt vettünk szakmai napjukon is. Ezen a napon intézményünk igazgatóhelyettese mutatta be az iskolánkban folyó tehetséggondozást, annak mikéntjét és a szakmai munkát az Arany EGYMI pedagógusai és a megjelent vendégek számára. A POK-on keresztül többször éltünk szaktanácsadó kérésével iskolai vagy pedagógusi szinten is.
A Tehetségsegítő Tanács tagjai vagyunk, s intézményünkből több kolléga vett már részt tehetségfelismeréssel és tehetségfejlesztéssel kapcsolatos képzésen. Fontosnak tartjuk a nevelő-oktató munka e területét is, ahogy kiemelten kezeljük és a Pedagógiai programunkban is megtalálható.
Gyermekvédelmi kérdésekben bizalommal fordulunk a Sárvíz Szociális Szolgáltató Központ Család- és Gyermekjóléti Szolgálatának munkatársaihoz, akik célzott foglalkozásokkal is segítik pedagógiai munkánkat és szükség esetén tanácsokkal látnak el bennünket, illetve mi élünk jelzéssel, ha szükséges. Iskolai szociális munkás kolléga is segíti munkánkat, akit a szülők is felkereshetnek kérdéseikkel. Hasznosnak érezzük ezt a lehetőséget, tanácsadást. Ebben a tanévben egy kísérleti csoportot is indított iskolai szociális munkát végző kolléganőnk, aki heti 1 alkalommal foglalkozást tart azon tanulóinknak, akiknek nehézséget okoz érzelmeik megfelelő kifejezése. Az eddigi tapasztalatok alapján mondhatom, hogy nagyon hathatós, sikeres a munka.
11
A katolikus és református egyház képviselőivel is szoros kapcsolatot ápolunk, hiszen a hit-és erkölcstan órák alkalmával heti szinten találkozunk. Úgy érzem, hogy az egymás munkája iránti megbecsülés és tisztelet, elfogadás jellemző az együttműködésünkre. Programjainkra az egyházak képviselőit is mindig szeretettel várjuk.
Szakmai munkánkat erősítendő részt veszünk a Szegedi Tudományegyetem Longitudinális Programjában, mely kapcsán a Képességfejlődés kutatócsoport által felkérve a méréseket elvégezzük tanulóinkkal.
Az iskolaorvossal és védőnővel is szoros a kapcsolatunk, elvégzik a különböző tanulói státuszvizsgálatokat, valamint meghívásunkra előadást is tartanak. A Balaton-felvidéki Nemzeti Park szakreferensével évek óta szintén kiemelkedő szakmai viszonyt ápolunk Ökoiskolai voltunk miatt. Többször szerveztünk erdei iskolát, nyári tábort a B-FNP területén, melyet közös programokkal, terepvizsgálattal, szakvezetéssel egészítettünk ki. Ehhez kapcsolódva kell említést tenni a Közép-dunántúli Vízügyi Igazgatóságról, melynek laboratóriuma segíti a versenyző diákjaink vízvizsgálatát, hiszen gondot fordítunk a környezeti nevelésre is.
A helyi sportegyesülettel is nagyon jó kapcsolatot ápolunk és segítjük egymás munkáját. (Bozsik program, teke, közös sportrendezvények szervezése.)
Községünk önkormányzata anyagiakban is segíti intézményünket, hiszen az elnyert TOP-os pályázat kapcsán tudott megújulni mindkét iskolaépület: a szigetelés, a nyílászárók cseréje, a fűtéskorszerűsítés, új tanterem kialakítása, valamint mosdók létrehozása. Fontosnak érzi az Önkormányzat a település iskoláját, viszonozva ezt természetesen intézményünk is mindent megtesz: nemzeti – és települési ünnepélyeket, műsorokat szervezünk, rendezünk a község lakói számára.
3. A pedagógiai munka
3.1. Nevelési helyzet
Azt gondolom, hogy az intézményben dolgozó pedagógusok birtokában vannak alapos és átfogó szaktárgyi, módszertani tudásnak. A szaktárgyi koncentrációt kihasználják, és változatos oktatási módszereket alkalmaznak. A kollégák fontosnak tartják, hogy a szaktárgyi tudást eszközként alkalmazzák a tanulók személyiségének fejlesztése érdekében.
12
A pedagógusok kompetenciájáról megállapítható, hogy azok a kollégák, akik tanított tantárgyukhoz kapcsolódóan valamilyen tevékenységben, kompetenciában jártasak és felajánlották azt hasznosításra, a vezetőség él ennek lehetőségével és hozzájárul ahhoz, hogy ez a tevékenység megjelenjen vállalt tanulásszervezési feladatokban.
A pedagógusok minősítése során az eljárásban részt vett minden kolléga 90% fölötti teljesítményt nyújtott. Ez is bizonyítja a szakmai elkötelezettséget.
A megújuló, nevelőtestületen belülről jövő kezdeményezésnek, szakmai és módszertani újításoknak terepe az alsós és felsős munkaközösség is. A munkaközösségek szakmai ötletgazdasága és kreativitása fontos. Ezt bizonyítják mindkét tagozaton a projekt- vagy témanapok, a tanulmányi- és ügyességi versenyek, vetélkedők kidolgozása, előkészítése és megrendezése. Ilyen innováció a Tanuljunk élményekkel, jókedvűen! c. jó gyakorlat is.
Ezen kívül kiemelkedő még a felső tagozaton megrendezett témanap pl. a farsanggal kapcsolatban, mely tantárgyi koncentrációra épül: irodalom, hon-és népismeret, ének, matematika, rajz, technika. Produktumként a gyerekek előzetesen kis koporsót készítenek, melybe beledobják a „rosszat” papírdarabkára felírva, s elégetik a koporsót, elűzvén a telet, illetve a szintén előre elkészített hatalmas kiszebábot.
Az irodalmi évfordulókhoz kapcsolódva mindig rendezünk projekt napokat, ahol a tárgyi tudáson kívül a manualitás, a teremtés öröme áll a középpontban. Ezekbe a szülőket, nagyszülőket, a nyugdíjas klub tagjait is bevonjuk. A közös munka mindenkit örömmel tölt el. Az egészségnevelési napokon is közösen készítettünk szendvicset, gyümölcssalátát. Még receptgyűjtés- és csere is történt, melyhez illusztrációt készítettek a gyerekek.
Iskolánkban olyan légkört teremtünk, ahol tanulóink biztonságban, otthon érezhetik magukat. Ennek megvalósítása érdekében:
• tiszteletben tartjuk a tanuló személyiségét
• figyelembe vesszük a tanulók egyéni képességeit az oktatás során
• előre megismerhetik a velük szemben támasztott követelményeket, így tudhatják mit várunk el tőlük
• a gyerekeket bevonjuk a saját iskolai életük szervezésébe
• minden gyermek számíthat a pedagógusok jóindulatú segítségére tanulmányi munkájában, és életének egyéb problémáiban.
Mely nevelési célkitűzéseket kezeljük kiemelten iskolánkban?
• Az ismeretek átadásán, készségek kialakításán, képességek fejlesztésén túl, az egyetemes emberi értékeken, szilárd erkölcsi alapokon nyugvó személyiség kialakítását
13
• empátiára, türelemre, különbözőségek elfogadására, a sikerek és kudarcok elviselésére
• a megfontolt cselekvést
• diákjaink egyéni sikerét, a közös erőfeszítés örömét
• minden tanuló egyéni adottságát, képességét felhasználva a megfelelő szintre való juttatását
• az egyetemes emberi kultúra, valamint nemzeti hovatartozásunk, gyökereink, hagyományaink ápolását
• a művészeti nevelés és a sport tevékenységek irányát és tartalmát
• az egész életen át tartó tanulás igényének felkeltését
• a környezettudatos és környezetgondos, szociális felelősséggel bíró ember tartalmi és érzelmi viszonyulásának megalapozását.
Szakmai munkánk irányelveit a köznevelési törvény, az EMMI rendeletek, az Oktatási Hivatal előírásai határozzák meg. Minden évben elkészítem kollégáim javaslatai, ötletei alapján az iskola éves munkatervét, mely alapján a mindennapi, aktuális feladatainkat végezzük. A szakmai munkát vezetőtársammal irányítjuk, ellenőrizzük. Ennek színterei a tanév elején a tanmenetek ellenőrzése, az óralátogatások, a havi írásos beszámolók, megbeszélések. Iskolánkban folyamatosan végzi munkáját az önértkelési csoport, minden pedagógus esetében megtörtént már az önértékelés.
Választott kerettanterv feletti óraszámok alakulása (új NAT szerint):
Alsó tagozat: 1. o.: 2 magyar, 2-3.o.: magyar, matematika, 4. o.: magyar, angol
Belső vizsgák: 4. osztály végén, szóbeli: környezetismeret (magyar vizsga fogja felváltani), szövegértés és matematika, írásbeli
Felső tagozat: 5. o.: magyar, 6. o.: magyar, 7. o.: magyar, matematika, 8. o.: magyar, hon- és népismeret: 6. o., dráma és színház: 8. o.
Belső vizsgák: Idegen nyelv 6. o. szóbeli, matematika – írásbeli, magyar, történelem, idegen nyelv- szóbeli 8. o.
A felsorolásból is látszik, hogy az alapkészségek elsajátításra nagy hangsúlyt fektetünk, kiemelt célunk, hogy biztos alapokkal induljanak tanulóink a középiskolába.
3.1.1 A környezeti nevelés
A környezeti nevelés feladatai közé tartozik:
• A rendszerszemléletre nevelés.
• Az alternatív, problémamegoldó gondolkodás elsajátítása.
14
• A globális összefüggések megértése.
• A természet, az élet, a biológiai sokféleség jelentőségének megértése.
• A szerves (organikus) kultúra fontosságának megismertetése a fenntartható fejlődésben.
Szükségszerű, hogy a környezeti nevelés tananyaga és az alkalmazott módszerek összhangban legyenek a tanulók igényeivel, életkori sajátosságaival. Fontosnak tartjuk a cselekedtetést, a példamutatást. Minden tanévben benevezünk a témahetekre, kirándulni, túrázni visszük tanulóinkat, környezetünket folyamatosan rendben tartjuk, növényeket ültetünk. Törekvéseink – tartalmukat illetően – azonosak a köznevelési törvény, a NAT és a fenntartónk nevelési –oktatási koncepciójával, valamint a közoktatás távlati stratégiáját megfogalmazó szándékokkal.
3.1.2. Az egyéni bánásmódot igénylő tanulók (SNI, BTMN, tehetséggondozás)
Iskolánkban kiemelt figyelmet fordítunk az egyéni bánásmódot igénylő tanulókra. Egyrészt biztosítjuk a megfelelő szakmai hátteret szakképzett pedagógusok, fejlesztőpedagógusok, utazó gyógypedagógusok és logopédus közös munkájával. A szakértői véleményekben foglaltaknak megfelelően fejlesztésben részesítjük a gyermekeket. Minden tanév elején a pedagógusok elkészítik a fejlesztési tervet az adott tanulókra vonatkozóan és félévkor aktualizálják azt a tanuló állapotának megfelelően. Esetmegbeszélések, értekezletek alkalmával is segítjük egymás munkáját és a közös cél érdekében teszünk lépéseket. Ugyancsak a felzárkóztatást segítik a korrepetálások is.
A tehetséggondozás színterei a szakkörök, a versenyek, az erdei iskolák, a tematikus hetek, a tehetséggondozó órák, a projekt napok, a külföldi kirándulások, sportolási lehetőségek.
Vezetőtársammal elvégeztünk egy a pályaorientációt segítő kurzust, így ilyen tevékenységgel is tudjuk segíteni tanulóinkat.
3.1.3. Pillanatfelvétel számokban
A 2021/22. tanév első félévében az intézmény átlaga:
magatartás: 4,53
szorgalom: 4,21
Ezek az értékek jónak mondhatók. Kirívó magatartási probléma ebben a tanévben nem volt. A hiányzások száma sajnos növekedett, de ezt a járványügyi helyzetnek tudom be. 1-2 tanuló az, aki igen sokat hiányzik, természetesen minden esetben megtesszük a szükséges lépéseket. Az iskolára egyre több feladatot ró a családok felbomlása, a rohanó élet, a folyamatos változások
15
és természetesen az utóbbi években kialakult járványügyi helyzet, most pedig a háborúskodás. A szülők kevesebb figyelmet tudnak fordítani gyermekeikre, így a lelki gondozás is még inkább a pedagógusok feladata lett. Úgy érzem, hogy a körülményekhez képest ezen a téren iskolánk nagyon jól teljesített. Nem voltak konfliktusok, szépen, csendben tettük a dolgunkat.
Létszámadatok alakulása a KIR-STAT alapján
2015:
103 fő
2016:
90 fő
2017:
89 fő
2018:
93 fő
2019:
99 fő
2020:
105 fő
2021:
99 fő
Létszám
SNI
BTMN
Hátrányos helyzet
2022. március 14.
112 fő
12 fő
14 fő
4 fő
Iskolánkban problémát jelent az alacsony gyermeklétszám. Sajnos folyamatosan csökken a születések száma és bár a helyi óvodából többségében intézményünkbe iratkoznak a gyermekek, ez nem elegendő a megfelelő létszám eléréséhez. Hátrányos számunkra az is, hogy Székesfehérvár és Várpalota is nagyon közel van Csórhoz, ezért a városokban dolgozó szülők inkább választanak más intézményt a helyi iskola helyett. Jelenlegi 1. osztályunkba 15 kisgyermek jár és bár ez a szám költségvetési szempontból alacsonynak mondható, azonban a minőségi oktatás szempontjából mindenképpen ideális. Az ilyen osztályokban működik jól az integráció és differenciálás, mely fogalmak minden oktatási fórumon előkerülnek, hiszen nagyon divatos, hangzatos kifejezések.
Pozitívumként élem meg azt, hogy ebben a tanévben létszámunk 112 főre emelkedett. Többnyire a környező településekről íratták át gyermekeiket a szülők, elmondásuk szerint a
16
minőségi oktatás miatt. Szívből remélem, hogy ez a szám még emelkedik és egyre több kisgyermek szülője választja iskolánkat!
3.2. Az intézmény továbbtanulási mutatóinak, valamint az országos kompetenciaméréseken elért eredményeinek bemutatása
Beiskolázási mutatóink 100%-osak. Minden tanévben sikerült tanítványainknak olyan középfokú intézményben felvételt nyerni, melyet választottak szülői és természetesen az osztályfőnökük segítésével. A 8. évfolyam elvégzése után iskolánkból kb. 80%-nyi tanulónk a közeli Székesfehérvár valamely oktatási intézményében, s majd 20% pedig Várpalotán tanul tovább. Az elmúlt 5 évben összesen 2 gyermek választott e településeken kívül eső iskolát. A középiskolák által részben megküldött visszajelzések alapján ismerjük tanítványaink középiskolai előmeneteli mutatóit. Megállapíthatjuk, hogy megállják helyüket a középfokú intézményekben s általában képességeikhez mérten teljesítenek. Tanulóink számára biztosítjuk az intézmények közötti átjárhatóságot a 8. 6. és 4. évfolyam elvégzése után is. A 2018/19-es tanévben egy 4. osztályos gyermek felvételizett hatosztályos gimnáziumba, ahova felvételt is nyert. Kompetenciaméréseink eredményei nyilvánosak, azt intézményünk internetes felületén (www.csoriiskola.hu) bárki szabadon megtekintheti. Az országos kompetenciamérés eredményéről visszajelzést kapunk, mely segít bennünket, hogy objektív képet kapjunk tanulóink és intézményünk teljesítményéről. Megismerjük teljesítményadatainkat, az iskolai munka fejlesztő hatását. Megtudjuk az elemzésből, hogy szociokulturális hátterük szempontjából milyenek tanítványaink és azt is, hogy az ebből adódó hátrányokat tudjuk-e kompenzálni. Az eredmény alapján megismerjük erősségeinket és gyenge pontjainkat a felmért tudásterületeken. Mint tudjuk, ha egy intézményben az adott évben elvégzett mérés eredményei alapján a felmért évfolyamokra járó tanulók nem érték el az előírt minimumot, akkor intézkedési tervet kell készíteni.
Az alábbiakban 3 év (2016, 2017, 2018) mérési eredményeit vetem össze és elemzem az elért eredmények tekintetében.
17
2016.
Évfolyam
Képzési forma
Átlageredmény (megbízhatósági tartomány)
A telephelyen
Országos
Az első viszonyítási csoport
A második viszonyítási csoport
Neve
Eredménye
Neve
Eredménye
Matematika
6.
ált.isk.
1455
(1352,1584)
1486
(1485,1487)
Községi ált.isk.
1432
(1430,1434)
Közepes községek ált.isk.
1427
(1424,1430)
8.
ált.isk.
1537
(1428,1665)
1597
(1596,1598)
Községi ált.isk.
1537
(1534,1539)
Közepes községek ált.isk.
1534
(1530,1536)
Szövegértés
6.
ált.isk.
1466
(1279,1674)
1494
(1493,1496)
Községi ált.isk.
1425
(1423,1427)
Közepes községek ált.isk.
1419
(1417,1422)
8.
ált.isk.
1519
(1449,1600)
1568
(1567,1659)
Községi ált.isk.
1499
(1496,1501)
Közepes községek ált.isk.
1496
(1493,1498)
A matematika és szövegértés eredményeket vizsgálva megállapítjuk, hogy a telephely eredménye egyik esetben sem különbözik szignifikánsan az adott értéktől. A 6. osztályosok telephelyi matematika értékeivel kapcsolatban látjuk, hogy az adott érték az országos értékhez viszonyítva annak sávértékeiben foglal helyet. A községi és közepes községekhez viszonyítva az átlageredményünk azok értékei fölöttiek, a 95%-os megbízhatósági tartományban található. Volt olyan diák, aki gyenge teljesítményt nyújtott (ilyen volt sajnos a képessége) s olyan is, aki képességeihez viszonyítva ügyesebb volt. Ugyanez mondható el a 8. osztályos matematikával kapcsolatban is. A telephelyi megbízhatósági tartomány széles, annak átlageredménye szignifikánsan nem tér el, nem különbözik az adott értéktől. Községi általános iskolákhoz viszonyítva az átlageredmény-érték ugyanakkora, csak más tartományértékek közötti. A közepes községekhez viszonyítva pedig az átlageredmény az fölötti. Szignifikáns eltérés nincs. A 6. osztályos szövegértés átlageredménye az országoshoz viszonyítva annál kevesebb értékű, de a megbízhatósági tartománya alacsonyabb értékről indul, viszont magasabb csúcsértékkel rendelkezik. Ehhez az első viszonyítási csoportot, a községi általános iskolákat vizsgálva megfigyelhető, hogy az intézményi értékünk nagyobb annál, illetve a közepes községek általános iskoláihoz viszonyítva is. A megbízhatósági tartományban van az érték, az eredmény nem tér el szignifikánsan az adott értéktől. A 8. osztályosok szövegértésének átlageredménye magasabb a községi és közepes községi iskolák átlageredményénél, a megbízhatósági
18
tartományunk széles skálájú, szignifikáns eltérés egyik esetben sincs. Visszatekintés: A telephelyünk 2016.évi eredménye nem különbözik szignifikánsan a 2015., illetve 2014. év adott eredményétől.
2017.
Évfolyam
Képzési forma
Átlageredmény (megbízhatósági tartomány)
A telephelyen
Országos
Az első viszonyítási csoport
A második viszonyítási csoport
Neve
Eredménye
Neve
Eredménye
Matematika
6.
ált.isk.
1436
(1196,1518)
1497
(1496,1498)
Községi ált.isk.
1442
(1439,1444)
Közepes községek ált.isk.
1439
(1436,1441)
8.
ált.isk.
1644
(1526,1727)
1612
(1611,1613)
Községi ált.isk.
1543
(1540,1545)
Közepes községek ált.isk.
1537
(1534,1540)
Szövegértés
6.
ált.isk.
1320
(1190,1550)
1503
(1502,1505)
Községi ált.isk.
1434
(1432,1437)
Közepes községek ált.isk.
1432
(1429,1435)
8.
ált.isk.
1579
(1442,1692)
1571
(1570,1572)
Községi ált.isk.
1503
(1500,1505)
Közepes községek ált.isk.
1498
(1496,1501)
A matematika és szövegértés eredményeket vizsgálva megállapítjuk, hogy a telephely eredménye egyik esetben sem különbözik szignifikánsan az adott értéktől. A 6. osztályos matematika átlageredménye az országos eredményhez viszonyítva annál kisebb értékű, a megbízhatósági tartomány első eleme kisebb, viszont a tartomány felső határa annál magasabb. Az első és második viszonyítási csoportot tekintve a községi iskolák átlageredményénél kevéssel kisebb, de szignifikánsan nem különbözik attól. 8. osztályban a telephelyi átlageredmény jóval magasabb mind az országos, mind pedig a községi, illetve közepes községek átlageredményét tekintve. A megbízhatósági tartomány kezdő eleme szintén alacsonyabb, viszont a tartomány felső értéke jóval magasabb az előzőekhez viszonyítva. Szignifikáns eltérés nincs. A 6. osztályos szövegértés átlageredménye alacsonyabb értékű az országos, valamint az első és második viszonyítási csoportot tekintve. A megbízhatósági tartomány széles skálájú, első eleme alacsonyabb, viszont a felső határértéke jóval magasabb, több az országos értékhez, valamint a községi és közepes községi iskolákhoz viszonyítva. Mindezeket az adott osztály tanulóinak képessége magyarázza. A 8. osztályosok esetében a telephelyi átlageredményünk magasabb az országos átlageredménynél, a községi, valamint a közepes községi iskolák átlageredményénél is. A megbízhatósági tartomány kezdő eleme viszont alacsonyabb, a felső határértéke pedig jóval magasabb értékű, akár az országos, akár a
19
községi, közepes községi iskolákat vesszük figyelembe. Szignifikáns eltérés nincs. Visszatekintés: A 2017. évi eredmény sem különbözik szignifikánsan az előző 3 évhez viszonyítva.
2018.
Évfolyam
Képzési forma
Átlageredmény (megbízhatósági tartomány)
A telephelyen
Országos
Az első viszonyítási csoport
A második viszonyítási csoport
Neve
Eredménye
Neve
Eredménye
Matematika
6.
ált.isk.
1401
(1318;1534)
1499
(1498;1499)
Községi ált.isk.
1446
(1444;1449)
Közepes községek ált.isk.
1440
(1438;1442)
8.
ált.isk.
1566
(1480;1650)
1614
(1613;1616)
Községi ált.isk.
1548
(1546;1550)
Közepes községek ált.isk.
1544
(1542;1546)
Szövegértés
6.
ált.isk.
1538
(1492;1589)
1492
(1491;1493)
Községi ált.isk.
1429
(1427;1431)
Közepes községek ált.isk.
1421
(1418;1424)
8.
ált.isk.
1590
(1492;1696)
1602
(1601;1603)
Községi ált.isk.
1530
(1527;1533)
Közepes községek ált.isk.
1526
(1523;1529)
Matematikából a 6. és 8. osztályosok átlageredménye nem tér el szignifikánsan sem az országos, sem a községi és közepes községi eredmények átlagértékétől. A mi intézményünk megbízhatósági tartománya szélesebb alsó- és felső skálán mozog. A szövegértést tekintve a 6. osztályosok átlageredménye mindkét viszonyítási csoportot, illetve az országos átlageredményt vizsgálva magasabb értékű. A megbízhatósági tartomány kezdő –és végpontja is magasabb. A 8. osztályosok átlageredménye szövegértésből nem különbözik szignifikánsan egyik viszonyítási csoporttól sem, nagy a megbízhatósági tartomány szórása. Összegezve megállapítható, hogy az intézmény telephelyének a 2018. évi átlageredménye szintén nem különbözik szignifikánsan az előző 3 évéhez viszonyítva.
Összegezve:
Mérési terület
Évf.
Képzési forma
Átlageredmény (megbízhatósági tartomány)
2018
2017
2016
Matematika
6.
ált.isk.
1401
(1318;1534)
1346
(1196;1518)
1455
(1352;1584)
8.
ált.isk.
1566
(1480;1650)
1644
(1526;1727)
1537
(1428;1665)
Szövegértés
6.
ált.isk.
1538
(1492;1589)
1320
(1190;1550)
1466
(1279;1674)
8.
ált.isk.
1590
1579
1519
20
(1492;1696)
(1442;1692)
(1449;1600)
Természetesen mindent megteszünk azért, hogy tanulóink kompetencia-méréseinek eredménye továbbra is megfelelő legyen. Minden tanévben felvételi előkészítőt tartunk 7. és 8. osztályos tanulóinknak, korrepetálást biztosítunk a gyengébben teljesítőknek, magyar és matematika tantárgyakat magasabb óraszámban tanítjuk (a választható órakeret terhére), illetve 5. osztálytól kezdve tartunk szövegértést megalapozó tanórákat. (Magyarórákon belül.) A kompetenciamérésekre tudatosan készítjük fel tanulóinkat olyan feladattípusokat gyakoroltatva, amelyekkel majd a mérés során találkoznak.
3.3. Intézményünk a lemorzsolódással veszélyeztetettségi faktor tükrében, szociális hátrányok kezelése
Az elmúlt 3 adatszolgáltatás szerint az alábbi mértékű intézményünkben a lemorzsolódással veszélyeztetettség:
2020/21. tanév I. félév: 3,69%
2020/21. tanév II. félév: 3, 69%
2021/22. tanév I. félév: 4,35%
Mindhárom érték az elvárt 5 % alatti, ezért külön intézkedések meghozatala nem szükséges. Véleményem szerint ez is az iskolánkban folyó szakmai munkát minősíti. A gyerekek tanulmányi előmenetelét figyelemmel kísérjük, nyomon követjük és azonnal jelzéssel élünk a szülők felé, ha valamit nem találunk rendben. Továbbá folyamatosan részt veszünk különböző a lemorzsolódást megelőző (prevenciós) továbbképzéseken, programokon. Az intézményben tanuló halmozottan hátrányos helyzetű /hátrányos helyzetű tanulók száma csekély. Velük felzárkóztató foglalkozás keretében foglalkozunk, illetve felkutatjuk azoknak az anyagi és egyéb forrásoknak a lehetőségét, amelyekkel támogatni tudjuk őket.
3.4. Szakmai ellenőrzések és azok eredményei
Az elmúlt években 2 nagyobb szakmai ellenőrzés történt az általam vezetett intézményben, 2016-ban intézményvezetői, 2018-ban pedig intézményi tanfelügyelet. Az ellenőrzések során a szakértők megfogalmazták a fejlesztendő és a kiemelkedő tevékenységeket. Az ellenőrzéseket hosszas előkészület, a szükséges dokumentumok előkészítése előzte meg. Az ellenőrzések
21
rendben lezajlottak és nagyon sok pozitív megerősítést kapott a tantestület és én is, mint intézményvezető. Az alábbiakban a 2018-as ellenőrzés értékelését ismertetem.
Kompetencia
Fejlesztendő tevékenységek
Kiemelkedő tevékenységek
1. Pedagógiai folyamatok
Éves ellenőrzési terv részletes kidolgozása. Szakmai támogatások feltérképezése, jó gyakorlatok gyűjtése.
Az iskolai dokumentáció vezetése. Különös figyelem és törődés a gyermekekkel és egymással. Erős hivatástudat és összetartás a nevelőtestületben.
2. Személyiség- és közösségfejlesztés
Konfliktuskezelési technikák elsajátítása. A tanórán kooperatív technikák alkalmazása. Tanulás tanításának hatékonysága, módszertana.
Az intézmény nagyon sok közösségépítő programot szervez. kiemelt figyelmet igénylő tanulók ellátására nagy gondot fordítanak. Fontos a hagyományápolás, az egészséges és környezettudatos szemlélet kialakítása.
3. A tevékenységek értékelése
A kompetencia mérések eredményeinek elemzése.
A pedagógiai folyamatokat átgondolják, megtervezik, levonják a megfelelő konzekvenciát és megalkotják a fejlesztéshez szükséges terveket. A felzárkóztatásra szoruló tanulókat eredményesen fejlesztik.
4. Belső kapcsolatok, együttműködés, kommunikáció
Informatikai rendszer fejlesztése. További pályázati források keresése.
A kis létszámú nevelőtestületben biztosított a rendszeres kapcsolattartás, az információáramlás, a belső tudásmegosztás.
22
5. Az intézmény külső kapcsolatai
Szülők hatékonyabb bevonása az intézmény által szervezett programokba. Az iskolában folyó oktató-nevelő munka ismertetése az iskola külső környezetében.
Az intézmény széleskörű külső kapcsolati rendszerrel rendelkezik. A kapcsolattartás, a tájékoztatás rendszeres. A helyi civil szervezeteket hatékonyan bevonják az intézmény életébe, közös programokat szerveznek.
6. A pedagógiai munka feltételei
iskolai infrastruktúra további fejlesztése (felújítások). IKT eszközök beszerzése, nagyobb arányú használata. Minél több kolléga bevonása az új tanulásszervezési eljárások, módszerek elsajátításába, alkalmazásába.
Az intézmény hagyományápoló, hagyományteremtő, közösségépítő munkája.
7. A Kormány és az oktatásért felelős miniszter által kiadott tantervi szabályozó dokumentumban megfogalmazott elvárásoknak és a pedagógiai programban megfogalmazott céloknak való megfelelés
Új, modern módszerek megismerése. Digitális kompetencia fejlesztése.
A tervezés a megvalósítás összhangja. Tetszetős, átlátható honlapot üzemeltetnek.
A fejlesztendő tevékenységek többségének megvalósítása már meg is történt.
23
3.5. Elismerések
ÖKOISKOLA
BOLDOG ISKOLA
AZ OKTATÁSI HIVATAL BÁZISINTÉZMÉNYE (2020-23.)
Büszke vagyok elért eredményeinkre, és ez további munkára ösztönöz.
3.6. Pályázatok
Vezetővé történt kinevezésem óta nagyon sok pályázati lehetőséggel éltünk, számos nyertes pályázat gazdagította intézményünket valamilyen formában, infrastrukturális vagy szakmai szempontból.
Nyertes pályázataink:
2015: NTP-KKT-A-14-007 Tihanyi Levendula Tehetséggondozó Tábor
2017: Terület - és Településfejlesztési Operatív Program; 87, 3 millió Forint
2017: EFOP-1.8.5-17-2017-00064 (Egészséges étkezést és életstílust népszerűsítő programok Csóron) 20 millió Forint (Pályázó az iskolai alapítvány volt.)
2018: Erzsébet tábor (Zánka, 3 napos)
2018: Denso pályázat (interaktív tábla)
2019: Denso pályázat (interaktív tábla)
2019: Határtalanul Program
2020: Erzsébet napközis tábor
2021: Erzsébet napközis tábor
2021: Sport 43 (libegőzés és túrázás)
2022: Denso pályázat (2 db projektor)
2022: 10 Millió Fa Alapítvány (5 fa)
Amikor kiírásra kerül, akkor minden évben részt vesz az iskola alapítványa a helyi, civil szervezetek számára kiírt pályázaton. Így sikerült bővítenünk a gyermekek részére kialakított játszóparkot, tantermeinkbe bútorokat vásárolni.
24
4. Helyzetelemzésre épülő programterv
Mivel már közel 10 éve vagyok a csóri iskola vezetője, ezért ebben a fejezetben először azt szeretném összefoglalni, áttekinteni, hogy az előző pályázati ciklusaim során megfogalmazott célokból mit sikerült megvalósítanom.
10 évvel ezelőtt 11 fejlesztendő területet határoztam meg, konkrét feladatmeghatározásokkal, az alábbiak szerint:
Fejlesztendő terület
Feladatok
Megvalósult/nem valósult meg
Tanulói létszám ideális szintre emelése
20 fő/osztály, reklámtevékenység
Részben megvalósult
Marketing tevékenység
Kommunikáció fejlesztése, média megjelenések gyakoriságának növelése
Teljes mértékben megvalósult.
Negyedévente jelenik meg cikk a Krónika c. helyi újságban, jelen vagyunk a közösségi médiában is, honlapot is üzemeltetünk.
Óvodai kapcsolatok szorosabbá tétele
Az iskolában folyó munka bemutatása a folyosó falain, képek az iskola legfontosabb eseményeiről.
Teljes egészében megvalósult.
A helyi óvodával szoros szakmai kapcsolatban állunk, ennek eredményeként 2017-ben együttműködési megállapodást is kötöttünk a Csóri Csivitelő Óvodával.
Közös programokat szervezünk a gyermekeknek (Ovi-suli, színházi előadások, gyermeknap), illetve vettünk részt már közös szakmai programon is. (Bázisintézményi program.)
Honlap
Az iskolai honlap nyilvánosabbá tétele.
Teljes egészében megvalósult.
Azt gondolom, hogy egy jól áttekinthető, informális honlapot működtetünk. A tanfelügyeleti ellenőrzés során kiemelt területként említették meg iskolai honlapunkat a szakértők.
Pályázatok írása
Több országos pályázaton való elindulás,
Teljes mértékben megvalósult.
25
továbbképzések szorgalmazása e témában.
Számossikeres pályázatot nyújtottunk, melyek által iskolánk szépülni, fejlődni, szakmai munkánk szélesedni, gazdagodni tudott.
Fenntartható fejlődésre nevelés
Örökös Ökoiskola pályázat
Részben megvalósult. Kétszer is pályáztunk ÖKOISKOLA cím elnyerésére és majd a következő ciklusban fogjuk tudni az ÖRÖKÖS OKOISKOLA címet megpályázni, akkor lesz rá lehetőségünk.
Nyelvoktatás fejlesztése
Tanárok és diákok folyamatos továbbképzése, külföldi utak
Teljes mértékben megvalósult.
Többször szerveztünk tanulmányi kirándulást Angliába és Lengyelországba is, ahol a tanulók idegen nyelvi képességeinek fejlesztése, az angol nyelv gyakorlása volt a fő cél. Tanulóink szép eredményeket értek el a HEBE idegennyelvi versenyén, többen is szereztek nyelvvizsgát 8. osztály végén.
Digitális tábla alkalmazása
Digitális tananyagok készítése, tudásbázis létrehozása
Teljes mértékben megvalósult.
Minden tanteremben van elérhető internet, digitális tábla és/vagy projektor, mely segítségével kollégáim és magam is napi szinten használom a különböző digitális tartalmakat, tananyagokat.
Bemutató foglalkozások számának bővítése
Tantárgyak szerint csoportosítva, egymásra épülés, tantárgyi koncentráció figyelemmel kísérése
Teljes mértékben megvalósult.
A minősítések, a bázisintézményi mivoltunk megköveteli a bemutató órák meglétét, számos ilyen órán vettem részt én magam is, és örömmel tapasztaltam kollégáim szakmai felkészültségét, pedagógiai
26
tudását. Külön öröm számomra, hogy a kezdeti ellenállás után kollégáim bátram vállalnak ilyen feladatokat, ők maguk kezdeményezik ezeket és ezek az alkalmak tudásmegosztásként, tapasztalatszerzésként is szolgálnak szűkebb és tágabb környezetünkben. (Vezető szaktanácsadó rendszeresen minket kér fel ilyen jellegű órák bemutatására.)
Szabadidős programok, tevékenységek változatosabbá tétele, újak bevezetése
Szülők Akadémiája c. rendezvény újraélesztése, Kirepítő Bál szervezése
Megvalósult.
Többször is szerveztünk programokat, előadásokat szülőknek, ezzel is segítve a közös kommunikációt, illetve a közös nevelési feladatainkat. Legutóbb novemberben a Tudatos Digitális Szülő program keretében egy internetbiztonsági előadást tartott a meghívott előadó.
Bálokat is szerveztünk több ízben, nem túl nagy sikerrel.
Akikre büszkék vagyunk…
Dicsőségfal létrehozása
Teljes mértékben megvalósult. A tábla a Fő téri iskolánk bejárti részén található, az épület külső oldalán. Már 6 név szerepel rajta, s őrzi diákjaink emlékét. Jó érzés elmenni mellette, rátekinteni…
Ebben a fejezetben a fejlesztendő területek és a különböző távú célok kerülnek bemutatásra. A könnyebb áttekinthetőség érdekében táblázatos formában helyeztem el a megvalósítandó célokat és a megvalósítás lehetséges módjait.
Cél
Feladat
Örökös Ökoiskola cím elnyerése
Az előírt feladatok megvalósítása, majd pályázat beadása.
27
Az Oktatási Hivatal Bázisintézménye cím ismételt elnyerése
Az előírt feladatok megvalósítása, majd pályázat beadása.
Aktív Iskola Program
Az iskolai sportot népszerűsítő programba való csatlakozás.
Mátyás király nevét viselő iskolák találkozója, tábor a gyerekeknek
Csatlakozás a közösséghez.
Új szakkörök létrehozása
Főző szakkör, kézimunka szakkör
Pályázatokon való részvétel
Különböző pályázati lehetőségeken való indulás: szakmai programok, fejlesztések.
Enable program elemeinek alkalmazása
Az iskolai bántalmazások megelőzését célzó program alkalmazása.
Iskolatej, iskolagyümölcs program
A programra való jelentkezés.
4.1.Rövidtávú feladatok
Az intézmény jó hírnevének megőrzése
Egyre több szülő érdeklődik intézményünk iránt. A nyugodt légkör, a családias hangulat, a biztos alapokra helyezett tudás, mind olyan értékek, amelyek folyamatosan időszerűek. Fontos, hogy a gyermekek ne csak addig legyenek fontosak számunkra, amíg szüleik beíratják őket az intézménybe, hanem azután is minden az ő érdekükben és értük történjen.
Az iskolában folyó pedagógiai tevékenység bemutatása
Folytatnunk kell a megkezdett munkát és minél több fórumon ismertetnünk kell az iskolában folyó magas színvonalú munkát. Erre nagyszerű lehetőséget ad a bázisiskolai mivoltunk, ahol jó gyakorlatainkat bemutathatjuk egy szélesebb szakmai körnek is.
Egyenletes tantestületi terhelés
Az éves munkaterv elkészítésekor, illetve az értekezletek alkalmával határozzuk meg a tanév feladatait. Ha néhány emberre túl sok terhet teszünk, akkor a legjobb szándék és tudás ellenére sem tud