3. 2. A megosztani kívánt nevelési – oktatási módszertani modell, innováció, az alkalmazott jó gyakorlatok széles körű bemutatása
A jó gyakorlat megnevezése: A magyar nyelv és irodalom tantárgyak tanításának támogatása a felső tagozaton
A jó gyakorlat megvalósításának színtere: bemutató óra, szakmai nap, műhelymunka
Alkalmazási területei: tanórák
Bevezetésének dátuma: 2021. szeptember
Célcsoport: általános iskolai tanítok és felső tagozatban tanító magyar nyelv és irodalom szakos pedagógusok
Intézménytípus: általános iskola 5-8. évf.
A jó gyakorlat bemutatása
„ Ha egy gyerek nem tud úgy tanulni, ahogy tanítjuk,
akkor úgy kell tanítanunk, ahogy ő tanulni tud.”
(J. Estrada)
Jógyakorlatunk témája, központi eleme szorosan kapcsolódik a fenti idézethez. Szeretnénk olyan módszereket, ismereteket átadni szélesebb körben, amelyek hatékonyabbá teszik a magyar nyelv és irodalom tantárgyak elsajátítását a felső tagozatos tanulók számára. Célunk olyan tanórák bemutatása, programok ismertetése, módszertani műhelymunkák tartása, amelyek hatékony segítséget nyújtanak a pedagógus kollégáknak, kompetenciákat fejlesztenek, tudásmegosztás színterei lehetnek.
Intézményünkben jelenleg 2 fő magyar nyelv és irodalom szakos tanár, valamint 1 fő magyar műveltségi területtel rendelkező tanító tanítja e tantárgyakat. Az innovatív kollégák célul tűzték ki a szövegértés fejlesztését, a tanulók szóbeli megnyilatkozásainak, szókincsének további fejlesztését, nyelvünk virágainak tudatosabb használatát a köznapi nyelvben is. Mindezt különböző tanulásmódszertani technikák alkalmazásával, a tanulók sikerélményhez való juttatásával teszik. Meggyőződésünk, hogy tanórákon, illetve tanórán kívüli foglalkozásokon a tanulók egymástól való tanulása, a gyakorlatközpontú feladatvégzés, a kreativitáson alapuló ismeretszerzés pozitívan hat a képességek és készségek kibontakoztatására, illetve továbbfejlesztésére. Természetesen így fejlődik a tanulók tantervi tudása is. A magyar nyelv és irodalom tantárgyak tanításának alkalmával ezeken az órákon szerteágazó tantárgyi koncentrációra, több művészeti ág együttesének alkalmazására nyílik módunk. Mindez szervesen beépíthető a hagyományos témafeldolgozásba.
A jó gyakorlat hatásai:
A tanórákon élményszerű oktatást biztosítanak a pedagógusok a gyerekeknek, akik változatos oktatási módszerekkel, munkaformákkal sajátítják el a tananyagot. A tervezés során lényeges szerepet kap a hatékony tananyagelsajátítás valamint a különös figyelmet igénylő tanulókkal való bánásmód.
E jógyakorlatunk alkalmazásával fejlesztjük a tanulók tantervi tudását (alappillér a kolléga szakmai elkötelezettsége), sikerélményhez való jutását, a gyerekek anyanyelvi képességei és készségei fejlődnek. Mindezen által a tanulás támogatása is megtörténik. Miközben a tanulók közösen tevékenykednek , fejlődik személyiségük, megtanulják egymást elfogadni és segíteni, hiszen mi egy befogadó és elfogadó iskola vagyunk.
Miben más? Mitől több?
-
hatékonyabb tananyag elsajátítás
-
lemorzsolódás csökkentése
-
alsó és felső tagozat közötti átmenet segítése
-
szövegértő olvasás eredményeinek javulása
-
írás, helyesírás eredményeinek javulása
-
egyéni bánásmód megvalósulása
-
pozitív megerősítés, jobb tanulási eredmények
-
új szakmai módszerek adaptálásának segítése
-
tudásmegosztás
A jó gyakorlat megosztásának formája
Hospitálási lehetőség az adott osztályokban, majd a látottak szakmai megbeszélése, szakmai előadások szervezése.
Eszközigény
Interaktív tábla, digitális tananyag, könyvek, munkafüzetek, füzetek, demonstrációs eszközök, tárgyak.